Afspraak maken 034 24 42 582 Stuur ons een e-mail Volg ons op Facebook

eCall kan mensenlevens redden!

Nieuwe auto’s moeten vanaf 1 april 2018 uitgerust zijn met eCall (Emergency-Call). Dit is een noodoproepsysteem in voertuigen dat na een ongeluk automatisch contact opneemt met de 112-centrale. Op deze manier kunnen de hulpdiensten sneller ter plaatse zijn en op die manier mogelijk levens redden. eCall geeft hierbij de volgende informatie door aan de 112-centrale:

  • De precieze locatie van het ongeluk;
  • De rijrichting;
  • Het aantal inzittenden;
  • Het type voertuig;
  • Het type brandstof.

SOS-knop

Hiernaast zit er in veel nieuwe auto’s ook een SOS-knop waarmee de bestuurder handmatig contact kan zoeken met de 112-centrale. Deze knop mag alleen in noodgevallen gebruikt worden om te voorkomen dat hulpdiensten onnodig worden belast. De knop kan ook gebruikt worden om een ongeval op de weg te melden, onder de voorwaarde dat de melder persoonlijk bij het ongeval blijft wachten op de hulpdiensten.

Reistijd hulpdiensten 50 procent korter

Volgens de EU-commissie zou de onmiddellijke melding van eCall en de informatie die daarbij wordt doorgegeven, de reistijd van reddingswerkers met 50 procent kunnen verminderen. Dit zou ieder jaar naar verwachting tot circa 10 minder verkeersdoden in Nederland kunnen leiden en tot 2.500 in heel Europa.

Overal in de EU

eCall kan overal in de Europese Unie gebruikt worden. Alle 112-centrales in de EU werken vanaf 1 april 2018 met eCall. Hiernaast houdt eCall rekening met de privacy van bestuurders. Het systeem kan pas na het ongeluk of na het indrukken van de SOS-knop de locatie en rijrichting van het voertuig zien. Als er nog geen ongeluk is gebeurd of de SOS-knop is niet ingedrukt, dan kan eCall het voertuig niet volgen. Ook worden de gegevens, zoals onder andere de snelheid van de auto, niet opgeslagen of ergens anders voor gebruikt.