Afspraak maken 034 24 42 582 Stuur ons een e-mail Volg ons op Facebook

Dieselgate

In september kwam de grootschalige manipulatie van de software die gebruikt wordt bij de auto's van Volkswagen aan het licht in de VS. Bij de toelatingskeuring van dieselauto’s zorgde manipulatie van de betreffende software voor positievere resultaten dan in werkelijkheid het geval was. Door dit gesjoemel met de software heeft het vertrouwen van de klanten van Volkswagen een behoorlijke deuk opgelopen. Dit werkt door in de autobranche en strekt zich uit over de gehele sector.

 

Duidelijkheid gewenst voor autobezitter

Door de manipulatie van de software is de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen vele malen groter dan werd veronderstelt op basis van de testen.De Volkswagenbezitter wil uiteraard zo snel mogelijk weten of zijn auto ook uitgerust is met de sjoemelsoftware. Er is door de Nederlandse importeur toegezegd dat er een online check komt, waarbij na het invullen van het chassisnummer duidelijkheid wordt gegeven over het feit of er sjoemelsoftware in de auto aanwezig is.

 

Wie draagt de gevolgen?

Volgens Volkswagen Nederland rijden er in ons land zo’n 160.000 auto’s rond die bij de zogenaamde 'dieselgate' betrokken zijn. Het betreft diesels van de merken Volkswagen, Skoda, Seat en Audi. Volkswagen komt binnenkort met een plan van aanpak. Hierbij zal de software aangepast worden, maar wellicht is dat niet voldoende voor alle auto’s. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft aangegeven dat eventuele schade niet bij de consument wordt neergelegd in de vorm van een lastenverzwaring, maar bij de veroorzaker van de schade. En terecht!