Wie wel eens bij een garage komt of een auto koopt, weet dat er vaak met technische termen wordt gestrooid. Voor veel autobezitters klinkt het ingewikkelder dan het is. Daarom leggen wij hieronder de meest voorkomende begrippen uit, zodat u precies weet waar het over gaat.

Iedere auto in Nederland moet regelmatig door de Algemene Periodieke Keuring (APK). Dit is in feite de jaarlijkse gezondheidscontrole voor uw auto. Er wordt gekeken naar de verkeersveiligheid (remmen, banden, verlichting), maar ook naar de uitstoot. Zonder geldige APK mag u niet de weg op en u riskeert niet alleen een boete, maar ook problemen met uw verzekering als er iets gebeurt. Verdere uitleg over de APK vindt u hier.
De distributieriem is een sterke riem die ervoor zorgt dat alle onderdelen van de motor exact op elkaar afgestemd bewegen. Op het moment dat deze riem breekt, kan de motor van de auto ernstige schade oplopen. In de meeste gevallen is dit onherstelbaar. Daarom is het goed om deze riem op tijd te vervangen. Wanneer u de riem moet vervangen is afhankelijk van de combinatie in leeftijd en kilometers. Dit verschilt per voertuig, maar een richtlijn zou kunnen zijn tussen de 75.000 en 250.000 km of als de riem tussen de 5 en 10 jaar oud is.
Steeds meer auto’s zijn uitgerust met een turbo. Dit zorgt er voor het er meer lucht in de motor geperst kan worden waardoor de brandstof sneller verbrand kan worden. Het gevolg hiervan is dat de auto extra vermogen heeft, zonder dat de motor groter hoeft te zijn. Dit vergt natuurlijk wel extra aandacht aan het onderhoud, omdat de turbo met hoge temperaturen werkt en daardoor sneller kan slijten.
Iedereen heeft het wel eens over paardenkrachten (pk). Eén pk staat gelijk aan ongeveer 0,735 kilowatt. Pk’s geven meestal aan hoe snel een auto is, maar factoren als het gewicht en aerodynamica van de auto spelen ook een grote rol in de snelheid.
Verder heeft ook het woord ‘koppel’ te maken met de snelheid van de auto. Alleen is koppel de trekkracht van de motor. Oftewel het optrekken vanuit stilstand. Dieselmotoren hebben een hogere koppel bij een lager toerental, waardoor diesels met lagere pk’s vaak wel snel voelen bij het optrekken.
Vrijwel iedere moderne auto heeft tegenwoordig cruise control. Hiermee kan de auto de snelheid die u heeft aangegeven automatisch vasthouden. Nog uitgebreider is de adaptive cruise control: dit systeem past automatisch de snelheid aan, zodat u altijd voldoende afstand houdt van uw voorganger.
Bij een kleine beurt worden meestal olie en filters vervangen en een aantal basiscontroles uitgevoerd.
Een grote beurt is veel uitgebreider: de garage checkt de auto van boven tot onder, inclusief remmen, vloeistoffen, bougies en vaak ook belangrijke onderdelen zoals de distributieriem.
Carrosserie is simpel gezegd de buitenkant van de auto. Denk aan de deuren, motorkap, bumper en het dak. Carrosserieën bestaan in allerlei vormen:
Op het moment dat het gaat over de cilinderinhoud van de motor komen ook veel termen u kant op. Bijvoorbeeld een 1.2 of 1.6 liter motor. Dit wordt vaak ook uitgedrukt in cc (cubic centimeter): 1.6 liter is 1600 cc. Een grotere motorinhoud betekent meestal meer vermogen, maar het aantal cilinders speelt hierbij ook een rol. De meeste auto’s kunnen 2 (lichter, goedkoper en zuiniger) tot 12 (zwaarder, duurder en onzuinig) cilinders bevatten. Meer cilinders zorgt voor een soepelere loop en vaak meer kracht, maar heeft dus een hoger brandstofverbruik.
De uitleg van deze termen heeft u een beter beeld gegeven wat ze betekenen. Hoe meer u weet, hoe beter u beslissingen kunt nemen die voor u belangrijk zijn.
Bij Autobedrijf Gert Pater nemen we voor u de tijd om alles duidelijk uit te leggen. Wij vinden het belangrijk dat u precies weet waar u aan toe bent. Heeft u verder nog vragen? Neen contact met ons op!
Heeft u vragen?
Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij staan voor u klaar!
